Droga Mamo! Drogi Tato!
Pomóż swojemu dziecku zaadoptować się w warunkach życia przedszkolnego.
Rady dla rodziców:
- Nie przeciągaj pożegnania, pocałuj je i wyjdź.
- Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
- Nie obiecuj: "jeśli, pójdziesz do przedszkola, to cos dostaniesz". Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezencik, ale nie może to być stała forma przekupywania.
- Kontroluj się, co mówisz. Zamiast: "już możemy wracać do domu", powiedz: "teraz możemy iść do domu". Niby różnica jest niewielka, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
- Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
- Jeżeli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzała je osoba, z którą rozstanie jest mniej bolesne.
- Pamiętaj: żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!
Czynniki wpływające na dobrą adaptację:
- pozytywne myślenie o placówce (zaufanie do personelu),
- wcześniejsze poznanie placówki przez dziecko,
- umożliwienie kontaktów z innymi dziećmi,
- wcześniejsze dostarczenie dziecku doświadczeń przebywania z innymi dorosłymi (bycia bez mamy, taty),
- usamodzielnienie dziecka,
- jasne ustalenie reguł gry i konsekwencja w ich przestrzeganiu (kto, gdzie, kiedy, dlaczego),
- stopniowe przyzwyczajanie dziecka do placówki (krótki czas pobytu, bez posiłków, leżakowanie),
- akceptacja dziecka i zrozumienie jego stresu, wspieranie dziecka,
- okazywanie spokoju, poczucia bezpieczeństwa podczas rozstania,
- czas na bycie z dzieckiem po odebraniu z przedszkola.
Czynniki utrudniające adaptację:
- brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
- niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
- brak jasnych reguł, zmienność w ich przestrzeganiu,
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
- straszenie dziecka przedszkolem, ciociami, itp.,
- pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie - brak czasu dla dziecka, zabieganie,
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie,
- zmiana rytmu i trybu życia dziecka.
Nasza placówka, aby ułatwić dzieciom proces adaptacji wykorzystuje:
- dotychczasowe doświadczenia nauczycieli,
- opracowany program adaptacji dzieci nowo przybyłych,
- literaturę pedagogiczną.
Przedszkole oczekuje, że dziecko trzyletnie powinno mieć opanowane następujące czynności:
- samodzielne jedzenie łyżką,
- mycie rąk,
- czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych,
- zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby (np. nakładanie kapci),
- rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych,
- wycieranie nosa,
- w miarę rytmiczne chodzenie po schodach przy poręczy,
- znajomość swojego imienia i nazwiska.
Życzymy miłego pobytu w naszym przedszkolu! Do zobaczenia! wstecz |